Skip to Content

Jak przygotować fundament Twojej firmy używając jednego ekosystemu - Odoo ERP?

Szczera opinia oraz wyzwania związane z wdrożeniem Odoo ERP dla firmy z usług profesjonalnych - Odoo Online

Dlaczego warto rozważyć Odoo jako jedyny ekosystem do zarządzania firmą?

W każdym z wypadków należy zapewnić skrzynkę mailową - dla Odoo Online najczęstszy wybór to Outlook lub Gmail. Nie uwzględniam tego kosztu w porównaniu. 

Odoo ERP, platforma, która powstała z prostą misją - mieć wszystkie aplikacje w jednym miejscu i nie płacić dodatkowo za każdą appkę. Ale poczekajmy, przecież coś co jest do wszystkiego jest do niczego. Ale przejdźmy krok po kroku przez każde wyzwanie i ograniczenia. Zacznijmy od kosztów i co zmotywowało nas do wybrania Odoo dla AutomAIze: 

Licencje za CRM (Hubspot, Customer Starter), uśredniona cena ERP (według gsd.pl, zakładam, że jest tam też księgowość), Slack oraz Power BI pro to już łącznie blisko 11,500 euro rocznie. A nie wzięliśmy jeszcze narzędzi do zarządzania projektami, narzędzia do HR, narzędzia do rekrutacji, platformy marketing automation. Na tym etapie Odoo jest już tańsze o blisko 8,800 euro (76%). Hosting strony jest też w cenie.

Czy wykorzystanie jednego ekosystemu - Odoo EPR do zbudowania firmy jest możliwe?

Odoo Online - w Polsce niestety nie. System ma braki w podatkach (JPK) i zasad księgowości.
Odoo.sh - przy większej inwestycji i zakupie dodatkowych modułów jest to możliwe


No to gdzie jest haczyk? W dysproporcjach wersji SaaS a "self-hosted". Uproszczę to do głównych programów, które potrzebuje każda firma:

  • Skrzynka mailowa – komunikacja elektroniczna, dostarczanie rezultatów prac czy wymiana zadań wew. firmy. 
  • Księgowość i obieg faktur – obieg dokumentów księgowych, przepływ gotówki i podatki. 
  • Sprzedaż i CRM  – obsługa klienta 
  • Strona WWW – fundament, gdzie komunikowana jest propozycja wartości oraz bycia wyszukiwanym w internecie. 

Największe problemy w wdrożeniu Odoo Online dla polskiej firmy:

🔴 Ograniczone zasady wynagrodzeń kontraktów cywilno-prawnych  – kontrakty wynagrodzeń (umowy o dzieło, zlecenie czy o pracę) posiadają ograniczoną logikę 

🔴 Niekompletna logika podatkowa – JPK VAT nie generuje się według wymagań i wytycznych księgowości w Polsce. 

🔴 Zasady księgowania – nie wszystkie zasady są przestrzegane jak podwójne księgowanie faktur zagranicznych.

Pozostałe moduły (oprócz Księgowości i Płac) działają bez zarzutu. Dodam więcej, wszystkie moduły są ze sobą połączone i powstaje raportowanie w czasie rzeczywistym pomiędzy tymi obszarami. 

A co z pozostałymi modułami?

Używamy aplikacje do zarządzania projektami, zarządzania stroną WWW, CRMem, wystawianiem faktur, obiegiem dokumentów, zarządzania wiedzą, automatyzacją marketingu, e-learning, ankiety, sprzedaż i raportowanie. 

Problem księgowości i płac rozwiązaliśmy poprzez częściowe wydzielenie go poza Odoo i realizujemy go w niezależnych programach. Całe doświadczenie zgłosiliśmy do Odoo i działają nad nim lecz po konsultacji z partnerami z Polski dostaliśmy raczej pesymistyczne komunikaty co do potencjalnego zaadresowania tych wyzwań.

Przechodząc płynnie do innych aplikacji - Odoo proponuje naprawdę szeroki zakres aplikacji, które świetnie współpracują ze sobą - począwszy od monitorowania zapytań na skrzynce kontaktowej, po CRM przez zamówienia zakupowe aż po dostarczanie produktów / projektów. Ze względu na naturę firmy Automaize, głównie skupiamy się na usługach profesjonalnych i aplikacje wspierają te procesy świetnie. 
Wszystkie mają podobny interfejs, swoje zasady oraz ograniczenia. Można śmiało żonglować kto co widzi - czy to aplikacje czy dane oraz budować automatyzacje pomiędzy nimi oraz rozszerzać doświadczenie przez Studio (w tym też automatyzacje procesów).

Na wielką uwagę zasługują Odoo Spreadsheets - takie Excele lecz możesz dodać tam dane z każdej aplikacji. Bardzo upraszcza to analizy ad-hoc. Na koniec, Dashboards - czyli raportowanie. Można budować własne ale Odoo przygotowało już najważniejsze metryki jak wydajność sprzedaży, monitorowanie wydatków i kosztów czy raportowanie czasu i postępy na projektach bez potrzeby budowania dodatkowych rozwiązań.

Ile zajęło nam wdrożenie Odoo Online?

2 tygodnie
na rozpoznanie interfejsu i podstawowe funkcje jak CRM czy obieg dokumentów

2 tygodnie
 na integracje, definicje ról wyzwania techniczne

 2 h
 tygodniowo na dalszy rozwój i dodanie nowych funkcji

Kto powinien rozważyć wdrożenie Odoo ERP w wersji Online?

  • Firmy "digital-native", którym od dnia zero zależy na digitalizacji i integracji procesów
  • Firmy, które szukają uproszczenia pracy i unifikacji interfejsu
  • Organizacje, które cenią sobie swobodę konfigurowania systemów oraz bezpieczeństwo
  • Firmy, które nie chcą w przyszłości inwestować w nowe systemy i integracje ich

Jaka jest wartość dodana z korzystania z Odoo Online?

Odoo to nie tylko Appki, to też nowe doświadczenie w zarządzaniu firmą. 

Bezpieczeństwo i prywatność - Odoo stawia na bezpieczeństwo i stabilność systemów. Współpracuję z partnerami, którzy mają certyfikacje SOC, ISO, PCI-DSS czy HIPPA (link tutaj). Stosuję zasady OWASP i posiada CSA Star 1 (więcej tutaj). 
Prostota interfejsu - w łatwy sposób można przeskakiwać podczas aplikacjami, dzielić się dokumentami czy wiedzą wewnątrz firmy oraz udostępniać je poza firmę. Zarządzanie systemem odbywa się poprzez dodawanie klocków do całości. 
Przepływ informacji - w Odoo postawiono bardzo mocno na rozwój aspektu baz danych oraz ich relacji. Tak długo jak jesteś w Odoo, nie musisz inwestować dodatkowo w integrację systemów (pomijając skrzynkę mailową).
Społeczność - Odoo to platforma open-source i posiada bardzo rozbudowaną społeczność, która na codzień pomaga sobie nawzajem, realizuje oddolnie inicjatywy oraz rozwija ekosystem.

Podsumowanie: Czy warto wybrać Odoo ERP dla mojej firmy?

📍 Tak, jeżeli jesteś nastawiony na wzrost firmy oraz chcesz uniknąć kosztownych inwestycji na integracje systemów oraz możesz wziąć pod uwagę ograniczenia w wersji Odoo Online lub zainwestować w Odoo.sh.

📍 Pierwszy krok? Uruchomienie pilotażowe. Odoo daje Ci możliwość wybrania jednej aplikacji (np. strony e-commerce), która jest dla jednego użytkownika na zawsze za darmo.

Spotkajmy się

Poszukujesz wsparcia w obszarze optymalizacji procesów wewnętrznych? 
Skontaktuj się z nami!

Służbowy

Podając swój adres e-mail, wyrażasz zgodę na przesyłanie na niego przez AutomAIze P.S.A. z siedzibą w Gdańsku materiałów handlowych oraz marketingowych. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać. Twoje dane będą przetwarzane przez AutomAIze P.S.A. zgodnie z wymogami RODO, w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów związanych z marketingiem bezpośrednim. Dane mogą być przekazane podmiotom świadczącym dla nas usługi (np. obsługę techniczną publikacji). Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Szczegółowe informacje na ten temat zawiera: https://www.automaize.pl/privacy.